Cena bez DPH
680 Kč
Původní cena
900 Kč

Orbis pictus Františka Kupky. Mezi symbolismem a reportáží

Markéta Theinhardtová a Pierre Brullé

Autory výstavy jsou Markéta Theinhardtová a Pierre Brullé. Markéta Theinhardtová působila řadu let jako kurátorka v Národní galerii v Praze, v současné době přednáší na Sorbonně v Paříži. Specializuje se na středoevropské umění 19. a počátku 20. století, Kupkou se zabývá od roku 1988. Výsledkem její badatelské činnosti jsou četné publikace a výstavní projekty (naposledy zmíněná výstava Cesta k Amorfě pořádaná v loňském roce v Národní galerii v Praze). Pierre Brullé je ředitelem stejnojmenné pařížské galerie zabývající se současným uměním. Tvorbě Františka Kupky se věnuje jako nezávislý badatel a znalec většinou ve spolupráci s M. Theinhardtovou. Jeho soukromá sbírka, nezávislá na činnosti galerie, obsahuje nejen díla Františka Kupky, ale také archívní dokumentaci.

Anotace k výstavě

Výstava se zaměřuje na počáteční období tvorby jednoho z významných průkopníků abstraktní malby Františka Kupky (1871–1957), jež bylo dosud neprávem spíše opomíjeno. Po přesídlení do Paříže v polovině devadesátých let 19. století se Kupka věnoval především grafickému dílu, ilustrátorské práci, přispíval svými kresbami do ilustrovaných revuí a satirických časopisů. Vrcholem výstavy v Západočeské galerii je série vynikajících Kupkových kreseb zapůjčených z pařížského Musée d’Orsay, do něhož je roku 2001 zakoupil francouzský stát z původní Waldesovy sbírky. Po dlouhých letech má tedy veřejnost jedinečnou příležitost je v České republice opět shlédnout.

Výstavu připravili Markéta Theinhardtová, česká historička umění přednášející na pařížské Sorboně, a Pierre Brullé, majitel soukromé galerie a Kupkův letitý sběratel. Oba představili obdobný projekt už v roce 2002 v pařížském Musée d’Orsay a česká veřejnost zná jejich práci z výstavy Cesta k Amorfě, kterou předloni pražská Národní galerie dokumentovala Kupkovu účast jako malíře na pařížských výtvarných salonech v letech 1899-1913.Všemu dominují satirické kresby a sžíravé karikatury, které měly podle umělcova přesvědčení působit jako šlehnutí bičem. Kupka kreslil do deseti francouzských časopisů a dostával za to dobře zaplaceno. Někdy ale přispíval zdarma, jako výraz osobního přesvědčení, což se týkalo zejména práce pro anarchistický časopis Les Temps nouveaux, který založil revolucionář Jean Grave.Západočeská galerie v Plzni představuje do 7. září malíře Františka Kupku jako úspěšného komentátora dobových společenských událostí pro levicově a anarchisticky orientované časopisy vycházející v Paříži před první světovou válkou.

K výstavě vydalo nakladatelství Arbor vitae stejnojmennou publikaci. Autoři textu, Markéta Theinhardtová a Pierre Brullé, věnují pozornost především Kupkově práci pro ilustrovaný tisk, proto je kniha doplněna Michelem Dixmierem o medailony jednotlivých ilustrovaných revuí, do nichž Kupka přispíval. Katalog v grafické úpravě Jiřího Lammela obsahuje téměř 200 stran a více než 120 barevných reprodukcí.

Západočeská galerie v Plzni
Pražská 13
301 00 Plzeň