Právě vyšlo: Tomáš Vlček: Vojtěch Preissig
Aktuality z Arbor Vitae
Výpis článků
Pražská antroposofická moderna: přednáška Davida Vody a představení knihy.
Právě vyšlo: Planeta Kampus
Právě vyšlo: 50 let B.K.S.
Život a dílo Otto Guttfreunda a Otakara Novotného ve vzájemných souvislostech.
Právě vyšlo: Karel Srp: Dialektika revolty / Vliv díla Pabla Picassa v Čechách
Právě vyšlo: Novoročenka. Fenomén výtvarné kultury
Právě vyšlo: Revelatio. Martin Souček / Arbor vitae
Karel Srp: Ti druzí. Jean Paul Sartre a Československo 1934 - 1970
Recenze: https://artrevue.cz/karel-srp-jeane-paul-sartre-a-ceskoslovensko-novinka/
Český rozhlas, Vltava - 24.1.2024
Eva Janáčová: Malý Berlín ve Velké Praze
https://vltava.rozhlas.cz/eva-janacova-maly-berlin-ve-velke-praze-9158647?fbclid=IwAR3IrhnMMc64wPYvkjlLif2XB0GX3sW3KPTElsCg5IhbZtsv5VzmSeW61bA
Český baudelairismus na výtvarné scéně
Současná bibliografie (po roce 1945)
Autor: Záviš Šuman
Recenze. Bio-bibliografická poznámka o autorovi recenze připojena na s. 842.
ŠUMAN, Záviš: Český baudelairismus na výtvarné scéně. Česká literatura. Roč. 71, 2023, č. 6, prosinec, s. 815–824.
https://vufind.ucl.cas.cz/Record/002878783?sid=2599190
Právě vyšlo: Ti druzí. Jean Paul Sartre a Československo 1934 – 1970
Právě vyšlo: Otto Gutfreund - Kresby a sochy
Recenze publikace " École de Paris a čeští umělci v meziválečné Paříži"
PAŘÍŽSKÝ NETWORKING: KARS, COUBINE, EBERL
Celý text: https://www.artantiques.cz/parizsky-networking-kars-coubine-eberl
Kniha Pavly Machalíkové (ed.): LET S VOSKOVÝMI KŘÍDLY: JOSEF MÁNES (1820–1871) získala v soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2022 druhé místo v kategorii Odborná literatura. "Nestává se často, aby odborná publikace opticky i hapticky evokovala téma, o kterém pojednává. V případě reprezentativní monografie o díle Josefa Mánesa tomu tak je. Hrubá plátěná vazba, iniciály jednotlivých kapitol nápaditě převzaté z Mánesových knižních ilustrací i použitý font vyvolá ve čtenáři dojem, že se právě začetl do obnoveného vydání Rukopisu královédvorského. Ze snění při měsíčku o Mánesově Josefině, švadlence či Petrarkovi a Lauře je však v pravidelném rytmu vytrhován vloženými dvojlisty s restaurátorskými komentáři a technologickými fotografiemi vybraných děl. Jejich obsah, formát, grafické řešení i technicistní charakter písma nejen vnáší do knihy vizuální napětí, ale vrací i přespříliš zasněného čtenáře zpět do odborné uměleckohistorické reality." (Jan Bouček člen výtvarné komise) "It is rare for a non-fiction publication to optically and haptically evoke the theme that it deals with. This is the case of the representative monograph about the work of Josef Mánes. The rough cloth binding, initials of the individual chapters imaginatively adapted from Mánes’ book illustrations and the font used create an impression in the reader that he/she has become engrossed in a restored edition of the Manuscript of Dvůr Králové. However, the reader is regularly distracted from moonlight dreams about Mánes’ Josefina, seamstress or Petrarch and Laura by the inserted double sheets with the restorer’s comments and technological photographs of selected works. Their content, format, graphic design and technical character of the font introduce not just visual tension to the book, but also bring the over-dreaming reader back to the reality of professional art history." Jan Bouček Art Panel member
Právě vyšlo: Pod zimním sluncem jihu. Čeští malíři na Korsice a francouzské Riviéře 1925–1931
Právě vyšlo: Malý Berlín ve Velké Praze. Pražská meziválečná architektura německy mluvících architektů.
Právě vyšlo: Umělec, ateliér a umění. Obrazy z 19. století.
Právě vyšlo druhé rozšířené vydání publikace: Hana Podolská: Legenda české módy 2., rozšířené a doplněné vydání
Právě vyšlo: Let s voskovými křídly. Josef Mánes (1820–1871)
Česká akademie vizuálního umění udílela své ceny. V pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu si ocenění převzali mimo jiné Viktor Pivovarov nebo Magdalena Jetelová, vyhlášena byla i výstava roku, objev roku či publikace roku.Výstavou roku byla v Uměleckoprůmyslovém muzeu vyhlášena výstava Moskevská gotika Viktora Pivovarova kurátorek M. Černé Pivovarové a Julie T. Baileyové.
Viktor Pivovarov byl jmenován umělcem roku a publikace "Ach! Život a dílo Viktora Pivovarova" autorky Máši Černé Pivovarové byla vyhlášena Publikací roku. Publikaci vydalo Arbor vitae societas za podpory Ministerstva kultury České republiky a Hlavního města Prahy.
https://cavu.cz/Viktor-Pivovarov-ovladl-druhy-rocn%C3%ADi-Cen-CAVU
Vážení a milí, Arbor vitae se stalo s dvěma prvními cenami jedním z nejúspěšnějších nakladatelství v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2019. Máme velkou radost a děkujeme všem, kdo se na vzniku knih podíleli.
1. MÍSTO - CENA MINISTERSTVA KULTURY ČR, KATEGORIE ODBORNÁ LITERATURA NÁZEV: JDI NA VENKOV! AUTOR/KA: TOMÁŠ WINTER, PAVLA MACHALÍKOVÁ GRAFICKÝ DESIGN: TEREZA HEJMOVÁ, ADÉLA SVOBODOVÁ
„Tato kniha je skvělým příkladem zpracování komplexního a rozsáhlého obsahu edukativního a odborného charakteru. Designérka si je vědoma výtvarného jazyka folkloru a tradicí lidové kultury. Z tohoto dokáže vytěžit a nacházet spoustu inspirace, kterou formálně převádí do drobných, hravých a líbivých detailů, které tuto knihu posunují od konvenční odborné publikace ke krásné knize. Číst a listovat o lidové tradici a výtvarné kultuře venkovského lidu nebyla nikdy větší radost. Ano, jdu na venkov!“ (MILAN NEDVĚD, ČLEN VÝTVARNÉ KOMISE)
1. MÍSTO - CENA MINISTERSTVA KULTURY ČR - KATEGORIE BIBLIOFILIE A AUTORSKÉ PRÁCE NÁZEV: MALÍŘ A MOR / LE PEINTRE ET LA PESTE AUTOR/KA: PETR PAZDERA PAYNE ILUSTRACE: JIŘÍ ŠTOURAČ GRAFICKÝ DESIGN: JIŘÍ LAMMEL
„Patnáct celostránkových kreseb přírodním uhlem, založených na sugestivním podání valérů šedé, inspirovaných slavným románem Alberta Camuse Mor. Jejich autor Jiří Štourač jimi znovu potvrdil nejen svůj mimořádný výtvarný talent, ale v estetické rovině dokázal zakotvit i stále platné varovné memento, které právě dnes, v souvislosti s novou světovou epidemií, získalo nečekaně na aktuálnosti.“ (Gustav Erhart, člen výtvarné komise)
Více naleznete zde.
Nejkrásnější české knihy roku každoročně pořádá Ministerstvo kultury ČR a Památník národního písemnictví. V soutěži o nejlepší knižní design je hodnoceno grafické, ilustrační a polygrafické zpracování knih vydaných v českých nakladatelstvích a vytištěných v českých tiskárnách.
Muzeum umění připravilo na svých internetových stránkách virtuální prohlídku výstavy "Růžová zahrádka".
Vrátit se v čase do 18. a 19. století - obdivovat půvab, živost a osobitost výzdoby „modlitbiček“ - ocenit tvůrčí invenci amatérských malířů a písařů tehdejšího českého a moravského venkova – to vám umožní malý velikonoční dárek Muzea umění a jeho kurátorky Anežky Šimkové. Pojďte si s námi připomenout výstavu Růžová zahrádka | Rukopisné modlitební knížky 18. a 19. století. „Dnes si znovu uvědomuji, že útěšná líbeznost a nadějeplné poslání těch drobných knížeček pomáhaly v každém čase mírnit dopad málo útěšných dnů…,“ prozrazuje Anežka Šimková, proč se rozhodla zrovna v těchto dnech připomenout rukopisné modlitební knížky 18. a 19. století. Muzeum umění Olomouc je v rámci svého Roku knihy představilo formou výstavy a publikace v roce 2009. Tehdy se poprvé pochlubilo uzavřeným sběratelským konvolutem pražského kunsthistorika a sběratele Jana Poše, získaným do knižní sbírky muzea a upozornilo tak na jedinečný fenomén knižní kultury u nás. Jak rukopisné modlitební knihy vypadaly, kdo byli jejich autoři, a proč je tvořili, prozradila Anežka Šimková a Pavel Černý v rozhlasovém pořadu Evy Ociskové (ČR Vltava 6. 7. 2009)
https://www.muo.cz/vydejte-se-s-nami-o-velikonocich-zpet-k-ruzove-zahradce--3319/
Publikace byla oceněna ve dvou prestižních soutěžích, a to Nejkrásnější knihu roku, ve které získalo 1. cenu v kategorii Svazu polygrafických podnikatelů za vynikající polygrafické zpracování a dále v Národní soutěži muzeí Gloria musealis v kategorii Muzejní Publikace roku 2009.
Ukázku z knihy si můžete prohlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=dVqh-12hz1c&list=UUMhT5Yk-rWBUJ4CY4clQ9-g&index=85
Celá moje práce jest tendenční s úmyslem popisovat. Je v ní mnoho literatury, životních zážitků, intimit, traktátů, hněvu i lásky.
František Kobliha
Arno Pařík: Jiří Georg Jilovský 1884–1958
Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. Nejkrásnější kniha roku 2019
Josef Portman byl doposud známý nejvíce jako iniciátor legendárního litomyšlského Portmonela kongeniálně do nejmenších detailů vyzdobeného Josefem Váchalem. Kniha poprvé sleduje jednotlivé fazety jeho života a díla.
Monografie majitelky oblíbeného pražského módního salonu, která se stala symbolem meziválečné podnikavosti a kultivovanosti v oblasti módní tvorby, přetrvávajícím v povědomí české společnosti i po znárodnění salonu v roce 1948 v podstatě dodnes. Autorka Eva Uchalová podává historii Modelového domu Podolská ve třech, pro činnost salonu rozhodujících obdobích – rozvoj salonu do roku 1918 a během 20. let, jeho velký rozmach v průběhu 30. let s přesahem do Protektorátu a nakonec složité krátké období mezi roky 1945 a 1948. Salon Podolská, jež se řadí mezi nejkvalitnější módní závody v Československu, vynikal elegantním designem návrhů, ale také moderním způsobem prodeje modelů (postupně i do zahraničí) a propagace. Vytvářel také kostýmní výpravy pro filmy a divadlo. Základem studie, která již dlouhá léta schází na knižním trhu, je dlouholetý výzkum archivních i tištěných pramenů a rozhovory s pamětníky. Monografii doplní bohatá fotografická dokumentace oděvů ze sbírky UPM, z dobových časopisů i filmů.
Publikace ke stejnojmenné výstavě vyšla ve spolupráci Arbor vitae a UPM.
Fotografové Rudof Prekop a Martin Mlynarič mapovali kříže na Dačicku více než dva roky, poté byly ve spolupráci s archiváři popsány a lokalizovány. Vznikla kniha, která je jakýmsi „herbářem krajiny“ tvořeným v různých ročních obdobích focenými kříži vždy v krajinném kontextu, doplněnými citlivými texty o křížích jako takových, dějinách Dačicka, spiritualitě krajiny a tamní fauně a flóře. Kniha je plastickým obrazem krajiny umožňující místním a znalým ponořit se v její znalosti hlouběji a neznalé vábící ji navštívit.
Kniha Karla Srpa věnovaná Františku Kupkovi se zabývá jeho proměňujícím se pojetím abstraktního umění. Soustřeďuje se zejména na Kupkův vztah k neeukleidovské geometrii, lingvistice a soudobé matematice, na souvislosti se sdružením Abstraction-Création a malířem Vasilijem Kandinským. Její stěžejní otázkou je, nakolik je abstraktní umění spojeno se syžetem, jejž Kupka neopouštěl po celý život, na rozdíl od mladších zástupců nepředmětného umění. Čtenář se tak seznámí s průběhem Kupkova uvažování od Dvoubarevné fugy po samý závěr jeho bohaté tvorby, neztrácející na napětí ani po druhé světové válce. Kniha výjimečným příspěvkem k hlubšímu pochopení motivací a zdrojů Kupkova díla, které je největším českým vkladem do moderního světového malířství.
Více než 30 černobílých fotografií pořízených českou dokumentaristkou Dagmar Hochovou (1926–2012), zachycujících realitu života v komunistickém Československu, zhlédne britská veřejnost vůbec poprvé. Výstava v londýnské 12 Star Gallery s názvem Pocta Dagmar Hochové trvá od 20. do 29. června a vznikla ve spolupráci Moravské galerie v Brně a Českého centra Londýn, které celou výstavu iniciovalo a zorganizovalo při příležitosti letošních oslav založení Československa a padesátého výročí od událostí Pražského jara 1968.
Celý text: https://www.novinky.cz/kultura/476147-britove-nasli-v-dile-hochove-ceskou-citlivost.html
Knihy fotografií Dagmar Hochové vydané nakladatelstvím Arbor vitae jsou dostupné na našich stránkách.
http://www.arborvitae.cz/knihy/fotogalerie/Porta-portese-Dagmar-Hochov%C3%A1
http://www.arborvitae.cz/knihy/fotogalerie/1520-Dagmar-Hochova
Vážení a milí, Arbor vitae se stalo s dvěma prvními cenami a jednou nominací jedním z nejúspěšnějších nakladatelství v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2017. Máme velkou radost a děkujeme všem, kdo se na vzniku knih podíleli.
Ocenění jsme získali v těchto kategoriích:
Kategorie Odborná literatura - 1. místo
Cirkus pictus – zázračná krása a ubohá existence: Výtvarné umění a literatura 1800–1950
Spoluvydavatelé: Artefactum, Galerie výtvarného umění v Chebu
Koncepce: Tomáš Winter, Pavla Machalíková
Texty: Stanislava Fedrová, Hanuš Jordan, Pavla Machalíková, Tomáš Winter
Grafická úprava: Adéla Svobodová, Tereza Hejmová
„Neobyčejný svět cirkusu se zdá být nekonečnou inspirací umělců a grafických designérů. Tato kniha je velmi dobře provedeným kouskem zvoucím čtenáře do světa bizarního a nečekaného. Je navržená s typografickou disciplínou a má zvláštní „příchuť“ retra.“ (Zofia Oslislo Piekarska, členka výtvarné komise)
Kategorie Knihy o výtvarném umění - 1. místo
Svatopluk Klimeš: Oheň do papíru nezabalíš / No Use Wrapping Fire in Paper
Koncepce: Marie Klimešová, Martin Souček
Editorka: Marie Klimešová
Texty: Petr Vaňous, Anna Vartecká, Martin Souček, Petr Jindra, Marie Klimešová
Grafická úprava: Petr Bosák, Robert Jansa
„Oheň zabalený v papíru“ (Tereza Hejmová, členka výtvarné komise)
Do užšího výběru se v Kategorii katalogy postoupila kniha:
Jan Hísek: Oko oblaku
Koncepce: Otto M. Urban
Texty: Otto M. Urban, Jan Hísek, Martin Souček
Grafická úprava: Petr Krejzek
Více naleznete zde.
CENY CZECH GRAND DESIGN JSOU OBOROVÝM OCENĚNÍM, KTERÉ KAŽDOROČNĚ UDÍLÍ AKADEMIE DESIGNU ČESKÉ REPUBLIKY. OCENĚNÍ ZÍSKÁVAJÍ OSOBNOSTI ZA NEJLEPŠÍ PRÁCE V OBORECH DESIGN, MÓDA, FOTOGRAFIE, ŠPERK A GRAFICKÝ DESIGN. CENY JSOU UDĚLOVÁNY NA SLAVNOSTNÍM VEČERU 27. BŘEZNA VE STAVOVSKÉM DIVADLE, KTERÝ PŘENÁŠÍ ČESKÁ TELEVIZE A JEJICH SOUČÁSTÍ JE FESTIVAL BEST OF: CEN CZECH GRAND DESIGN 2017, KTERÝ SE KONÁ OD 22. - 25. BŘEZNA 2018 A PŘEDSTAVUJE NEJLEPŠÍ Z NOMINOVANÝCH PRACÍ. DO SÍNĚ SLÁVY LETOS VSTOUPÍ VÁCLAV CIGLER, umělec, designér a pedagog, který je dodnes pokládán za jednu z nejvýraznějších osobností sklářského umění. Jeho dílo, které můžete potkat v slovenském národním divadle i pražském metru, zrcadlí hledání člověka, jeho vztahu k sobě samému a k tomu, co ho přesahuje. Dlouhá léta učil, současně se však věnoval vlastní tvorbě a pracoval třeba také pro luxusní značky hodinek a šperků. „Průkopnická práce Václava Ciglera leží na pomezí umění a designu, je často nezařaditelná a klade radikální otázky po smyslu materiálu a věcí, jejich přírodní a lidské povahy. Václav Cigler jako první u nás začal uvažovat o šperku jako nástroji tělesné a společenské komunikace, experimentálně se zabýval nafukovacími strukturami a plasty. Pro světovou sklářskou plastiku objevil potenciál optického skla. Byl zakladatelem odborného sklářského školství na Slovensku jako pedagog na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a jeho příklad formoval řadu slovenských umělců a designérů,“ vysvětlila Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design. Václav Cigler bude oceněn 27. března 2018 během slavnostního předávání Cen Czech Grand Design v přímém přenosu ČT art ze Stavovského divadla a symbolicky vstoupí do Síně slávy českého designu. Zdroj: http://www.czechgranddesign.cz/
Dějiny umění v českých zemích mezi léty 800–2000
(Editoři Taťána Petrasová a Rostislav Švácha)
Rozsahem téměř tisícistránková kniha vyjde souběžně v české a anglické mutaci doprovozena více než 900 černobílými a barevnými vyobrazeními děl od 8. století do roku 2000 a obsáhlou bibliografii. Podobná kniha nikdy nevyšla a právem se zařadí mezi nejvýznamnější knihy o umění v českých zemích vůbec, neboť, kde jinde si může čtenář udělat ucelenou a výjimečně kvalitní představu o vývoji umění v jednom, byť olbřímím svazku. Vzácně spojuje erudovanost více než 25 autorů, odborníků na jednotlivá období z Ústavu dějin umění AV ČR a díky vzorné editaci prof. Rostislava Šváchy a dr. Taťány Petrasové i kultivovaný a srozumitelný jazyk. Kniha je tak dostupná každému hlubšímu zájemci o výtvarné umění. Bude základní příručkou nejen pro odborníky, studenty humanitních oborů, ale i pro širokou veřejnost na desítky následujících let.
Kniha poprvé sleduje dějiny výtvarného umění v českých zemích v jediném svazku a poprvé také předkládá tuto tematiku v anglickém překladu. Předchozí díla, která se snažila zmapovat dějiny umění v tomto teritoriu od raného středověku po sou- časnost, byla buď mnohasvazková, a tedy vhodná spíše jen pro specialisty, anebo zůstala torzy. Věnuje se všem druhům umělecké výtvarné produkce včetně architektury a snaží se vysvětlit, za jakých historických okolností tato díla vznikla, jakou měla funkci a význam, co od nich očekávali jejich objednavatelé, jaká byla jejich rezonance u publika a jaký ohlas měla v mladší umělecké produkci. Těmto ambiciózním cílům odpovídá také ne zcela běžné členění umělecké produkce z dvanácti uplynulých století. Prezentovaná díla se v knize sdružují do dvojic, trojic nebo čtveřic, které autorský tým metaforicky označuje slovem „rodinky“. Jedno dílo této malé skupiny či rodinky podává klíč k vysvětlení děl ostatních, jejich soubor vytváří situaci a nastiňuje kontext
Kniha je výsledkem bádání rozloženého do více než 15 let. Dalších 5 let vznikala její výsledná podoba, včetně anglického překladu.
Vážení a milí, i v roce 2018 jsme tu pro vás.
Arbor vitae
Otto M. Urban hovoří s Janem Hískem o skutečnostech citlivých, hlubokých i faktických ve své podstatě. Obrazový doprovod je soustředěn na jeho obrazy a kresby z posledních dvou let, ve kterých nalézáme pozoruhodné napětí, tvary a barvy jakoby soupeří s kresebností a liniemi. Jan Hísek opět prokazuje, že je jedním z nejosobitějších umělců současnosti, i to, jak je jeho dílo pevně ukotveno na duchovních i myšlenkových základech.
Kniha sleduje reflexi cirkusového světa v českém výtvarném umění a literatuře. Zpřítomňuje fenomén cirkusu v českém prostředí od počátku 19. století do poloviny 20. století, a to v širších souvislostech evropského umění. Cirkus s typickými postavami artistů, klaunů a krotitelů exotických zvířat je svébytným světem, odlišným od každodenní reality. Divákům poskytuje nebývalou podívanou a nové smyslové zážitky. Vedle prací známých autorů, mezi něž patřili Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Jindřich Štyrský, Vítězslav Nezval nebo Eduard Bass, představuje i díla pozapomenutých tvůrců. Řada umělců se přímo ztotožňovala s akrobaty či použila postavu smutného, melancholického klauna ke ztvárnění vlastních psychických stavů, případně jako prostředek metafory celospolečenského dění. Kniha přehledně zachycuje i historii cirkusu jako takového. Nápaditá grafická úprava pracuje s cirkusovými atributy. Kniha je uzavřena anglickým resumé.
Svatopluk Klimeš: Oheň do papíru nezabalíš
Svatopluk Klimeš – až na výjimky – pracuje s ohněm jako s výtvarným výrazovým prostředkem. Začátky jeho práce se datují do sedmdesátých let minulého století. Postupně se práce s ohněm v podobě plamene, dýmu, popela a stop, které zanechává na papíře, plátně či jiných hořlavých materiálech, stala charakteristickým a trvalým rysem jeho tvorby. Taková je i nová kniha Arbor vitae, která vyšla u příležitosti konání výstavy v Galerie Smečky.
O výstavě a knize vyšlo:
http://www.www-kulturaok-eu.cz/news/svatopluk-klimes-ohen-do-papiru-nezabalis-aneb-kometa-hyakutake-nad-prahou/
https://www.aktualne.cz/svatopluk-klimes-ohen-do-papiru-nezabalis/r~40b446d0b58c11e79090002590604f2e/?redirected=1511386599
Arbor vitae se stalo s dvěma oceněními a jednou nominací jedním z nejúspěšnějších nakladatelství v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2016 pořádané Ministerstvem kultury ČR a Památníkem národního písemnictví Máme radost i vzhledem k tomu, že v tomto roce se dožíváme „mladistvých“ 25 let svého života.
Ocenění jsme získali v těchto kategoriích:
Kategorie knihy o výtvarném umění 1. místo Rostislav Švácha (ed.): StArt. Sport jako symbol ve výtvarném umění Kategorie Katalogy 3. místo Jan Rous: Jan Hísek. Zeptej se spánku… Do užšího výběru se dostala kniha: Lenka Bydžovská, Karel Srp: Krása bude křečovitá. Surrealismus v Československu 1933–1939